Eigenaar worden: droom of realiteit?

Eigenaar worden: droom of realiteit?

Een grote meerderheid van de Belgen vindt woningen momenteel veel te duur. Onder zij die nog geen eigenaar zijn, wil 73 % dat wel worden, maar om financiële redenen is dat in de nabije toekomst niet meteen haalbaar. Dat blijkt uit een representatieve peiling* van iVox naar aanleiding van BATIBOUW. Die beurs loopt van zaterdag 29 februari tot zondag 8 maart 2020.

Het blijft voor Belgen een streefdoel om ooit eigenaar te worden. Hoewel 1 op 10 landgenoten bereid zou zijn om minstens een derde van hun loon aan huur of een afbetaling te besteden, blijven financiële middelen het grootste struikelblok bij een aankoop. Voor meer dan 8 op 10 Belgen zijn woningen op dit moment veel te duur. Zo bevestigen 4 op 10 eigenaren dat ze een kleinere woning kochten dan ze eigenlijk wilden, omdat woningen quasi onbetaalbaar zijn. Bij de Vlamingen beschouwt 63 % de afschaffing van de woonbonus als een bijkomende rem op de verkoop van woningen.  

We beseffen dat mensen zich zorgen maken om hun budget. Net daarom is BATIBOUW ideaal om zaakjes te doen, aangezien de volledige markt er vertegenwoordigd is. Dankzij de vele beurscondities die tijdens BATIBOUW gelden, is het perfect mogelijk om een huis te renoveren of te bouwen met een meer bescheiden budget. Zo klinkt het bij de woordvoerster Marie Franck. 

Renoveren, kopen of bouwen? 

Van de opties ‘een sleutel-op-de-deur woning kopen’, ‘een stuk grond kopen en een nieuw huis bouwen’ of ‘een oud pand kopen en renoveren’, vindt 46 % van de Belgen de renovatie van een woning het betaalbaarst. En dat terwijl slechts 23 % de voorkeur geeft aan die optie, tegenover bijna het dubbele voor de aankoop van een sleutel-op-de-deur woning of de aankoop van een bouwterrein (respectievelijk 39 % en 38 %). Wie liever een nieuwe woning bouwt in plaats van te renoveren, haalt als belangrijkste reden aan liefst volledig zelf te bepalen hoe de woning er zal uitzien. Zo geeft de helft van de Belgen aan liever geen onaangename verrassingen voorgeschoteld te krijgen. Daartegenover staan de mensen die de voorkeur geven aan een sleutel-op-de-deur woning, omwille van het gemak en het feit dat ze zelf niets moeten opvolgen (verschillende vakmensen contacteren). Voor 77 % onder hen zijn dat de belangrijkste redenen. 

Belgen letten niet alleen op de centen, maar willen ook hun energieverbruik beperken. Zo is 45 % van onze landgenoten ervan overtuigd dat het energieverbruik in nieuwbouw lager ligt dan in een te renoveren pand.  

Voor een warmtepomp kiezen? Ja, maar … 

Maar liefst 88 % van de Belgen hoorde al eerder over warmtepompen praten, hoewel slechts 1 op 3 beweert te weten hoe die werken. Een klein percentage van de bevolking (3 %) maakt gebruik van een warmtepomp om zich te verwarmen (4 %) of warm water te produceren (5 %). Onder hen tonen 8 op 10 eigenaars zich tevreden over hun warmtepomp, al heeft 26 % onder hen geen idee welk type warmtepomp ze precies installeerden (water-water WP, lucht-water WP of lucht-lucht WP). De belangrijkste redenen waarom warmtepompen in ons land worden geïnstalleerd, zijn: een lager energieverbruik (49 %), een kleinere ecologische voetafdruk (40 %), een hoog rendement (32 %) en het feit dat WP geen onderhoud vereisen (23 %).  

Ondanks die beperkte bekendheid, overweegt meer dan de helft van de Belgen de installatie van een warmtepomp in de toekomst. Hun aantal stijgt onder jongeren zelfs tot drie vierden! Voor 4 op 10 Belgen ligt de investering echter te hoog, waardoor zij geen WP willen installeren. 

‘Het is een goede zaak dat de meeste Belgen al over warmtepompen hoorden. Aangezien hun werking evenwel te weinig bekend is, willen we in het kader van het thema ‘Heating & Cooling’ benadrukken dat ze de energiefactuur en het verbruik doen dalen. We vertellen bezoekers er meer over in de Conference Room in Paleis 12, die in het teken staat van energie. Onze exposanten tonen de verschillende modellen op de markt die op ieders behoeften inspelen,’ bevestigt Marie Franck. 

Consumenten en constructeurs gevoelig voor de milieuproblematiek 

Belgen willen in de eerste plaats een zuinige en ecologische woning om hun energiefactuur te verlagen (9 op 10 Belgen). Ecologische overwegingen zijn voor 2 op 3 landgenoten doorslaggevend. De energienormen zijn nauwelijks bekend: slechts 3 op 10 weten waar het om gaat. Na wat uitleg, bevestigen 8 op 10 Belgen dat ze meer informatie willen en dat ze er bij een aankoop (69 %), een nieuwbouw (79 %) of een renovatie (69 %) makkelijk rekening mee kunnen houden. 

Amper 24 % van de Belgen weet wat de ‘circulaire economie’ is. Na wat uitleg over het onderwerp bevestigt de helft echter dat ze er wel rekening mee zouden willen houden bij de aankoop, de bouw of de renovatie van een woning. Hergebruikte materialen zijn voor 52 % van de Belgen een duurzame oplossing. Vier op 10 overweegt trouwens het gebruik ervan tijdens renovatie- of nieuwbouwwerken. Volgens iets meer dan de helft van de Belgen zijn nieuwe en hergebruikte materialen trouwens van een gelijkwaardige kwaliteit.  

‘Het is interessant om te zien dat Belgen die bouwen of renoveren veel belang hechten aan het leefmilieu. Via het thema ‘Green Building’ maakt de consument kennis met heel wat oplossingen die op de evoluties op de markt inspelen. Voor alle geïnteresseerde bezoekers stippelden we een ‘ecologische route’ uit langsheen de meest milieuvriendelijke producten waarmee BATIBOUW dit jaar uitpakt,’ weet Marie Franck. 

BATIBOUW geeft consumenten de kans om bij tal van exposanten oplossingen te ontdekken, uit te proberen en informatie te verzamelen. Er zijn heel wat producten op de beurs aanwezig die passen bij ieders noden, voorkeuren en budget. Kom ze tussen 29 februari en 8 maart ontdekken in de paleizen van Brussels Expo.

*Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van FISA tussen 17 en 27 januari 2020 bij 1.000 Belgen representatief op geslacht, taal, geslacht en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgen bedraagt 3,02 %.

Caroline Mouzon Project Manager, Two cents
Over BATIBOUW 2021

Praktische informatie

Plaats: Brussels Expo – Belgiëplein 1 – 1020 Brussel

Openingsuren en dagen:

Van zaterdag 27 februari tot en met zondag 7 maart 2020
Dagelijks open van 12u-20u30
Nocturne op donderdag 4 maart tot 22u30

Over FISA

Fisa maakt deel uit van de DEFICOM GROUP, die actief is in de communicatie-, media en ontspanningssector. De groep FISA is gespecialiseerd in de organisatie van grote nationale beurzen en evenementen. Het is de missie van de groep FISA om haar bezoekers een echte belevenis te bezorgen. FISA is in 2003 gestart met de aankoop van de bekende bouwbeurs BATIBOUW en heeft daarna geleidelijk haar aanbod uitgebreid met de beurzen COCOON, het Voedingssalon, het Vakantiesalon, het networkingevent ‘Spice Up Success’ voor de CEO’s van de grootste Belgische en Europese ondernemingen, en de professionele beurzen Spring Expo, PRObuild en InstallPRO. Jaarlijks trekken de FISA-beurzen honderdduizenden bezoekers naar Brussels Expo.

BATIBOUW 2021
Brussels Expo
Belgiëplein 1
1020 Brussel