Connectiviteit centraal op 59ste BATIBOUW

Vrijdag 28 september 2018 — Eén van de grote blikvangers van de 59ste BATIBOUW, dat vanavond de deuren sloot, was connectiviteit. Onze woningen zijn meer en meer verbonden en dat was te merken in alle paleizen van Brussels Expo. Wat vroeger gekend stond als ‘domotica’, is vandaag niet langer een ingewikkeld en duur concept.

Belgen integreren almaar vaker geconnecteerde systemen in huis, dat is één van de conclusies van BATIBOUW dit jaar. We kopen het vooral omdat het ons dagelijks leven vergemakkelijkt en ons flink wat geld kan besparen. Intelligente thermostaten, alarmsystemen, verlichting of rookmelders die we vanop afstand bedienen met onze smartphone, het zijn maar enkele mogelijkheden. Vele van deze technologische snufjes trekken onze energiefactuur naar omlaag. En energiebesparing brengt premies met zich mee, iets waarvan de Belg nog niet genoeg van op de hoogte is. De bezoekers hierover informeren was dan ook de missie van de exposanten in het Adviespaleis.

Connectiviteit was niet alleen te merken in alle Paleizen, maar ook tussen alle spelers op de beurs. De professionelen uit de sector bundelden opnieuw hun krachten voor een geslaagde beurs, met initiatieven waarbij de beleving van de bezoeker centraal staat. Daarnaast hebben de bezoekers opnieuw de bijna duizend aanwezige exposanten kunnen ontmoeten.

"De verschillende projecten die we dit jaar opnieuw of voor het eerst op poten zetten, werden bij zowel de bezoekers als de deelnemende exposanten geapprecieerd", bevestigt Jan Jughmans, beursdirecteur van BATIBOUW. De ‘Light Avenue’ zette aanbieders van verlichting voor het tweede jaar op rij in de spotlight en ook de Garden Room is ondertussen een vaste waarde geworden op de beurs. Voor het eerst konden de bezoekers de ‘Walk of Floors’ en de ‘Walk of Flame’ bewandelen, twee initiatieven die respectievelijk aanbieders van vloeren en kachels en (open) haarden in de verf zet. "We merken dat bezoekers deze initiatieven appreciëren, omdat het speelt op de beleving. Ze kunnen echt het product testen alsof ze het thuis al hebben", vertelt Serge Alhadeff, communicatieverantwoordelijke bij stûv, die deel uitmaakten van de Walk of Flame. Ook een succesvolle nieuwkomer was dit jaar de Jobday, waarbij de exposanten de kans kregen vacatures aan te bieden op de Jobwall. Geïnteresseerde bezoekers konden op hun beurt langsgaan op de stand van hun eventuele toekomstige werkgever.

Voor het eerst dit jaar werden opnieuw de Belgian Building Awards georganiseerd. Hiermee smeedde BATIBOUW de nodige banden met de architecten, onmisbare schakels in elk bouw- of renovatieproject. Aanwezige gastspreker was eco-architect Vincent Callebaut, wiens visie over problemen als overbevolking en milieuverontreiniging wereldwijd is gekend.

Een kwalitatieve beurs, zo noemt Bart Van Den Kieboom, woordvoerder van BATIBOUW, deze 59ste editie, die aftikt op 285.500 bezoekers, zo’n 3,87 procent minder dan in 2017. "Ondanks het mindere aantal bezoekers, blijven we de grootste beurs in België. Bezoekers blijven de weg naar BATIBOUW vinden, en komen goed voorbereid en vol ideeën naar de Paleizen", concludeert hij. De intersectorale staking van dinsdag 27 februari, de sneeuw en het koude weer verklaren het mindere aantal bezoekers.

De 60ste editie van BATIBOUW staat gepland van 21 februari tot en met 3 maart 2019. FISA plant nu al een niet te missen diamanten editie!